logo
FOODSPIRATION

Verbeterde samenstelling, nu nog lekkerder!

050214145534kroket.jpg

Steeds vaker vraag ik mijzelf af waarom fabrikanten de ingrediënten aanpassen om dan op de verpakking de kreet te zetten: 'nu nog lekkerder'. Smaakte het hiervoor dan niet lekker? Een voorbeeld hiervan is de kant-en-klare nasi van AH. Voor lange tijd kon ik dit zonder enkel probleem eten omdat het melk- en lactosevrij is en erg handig om na een lange werkdag snel een maaltijd in elkaar te draaien. Alleen nog wat extra groenten aan toevoegen, een sateetje erbij en ik kon gaan eten. Helaas, de fabrikant vond blijkbaar dat de smaak van de nasi niet goed was, heeft er wat ingrediënten bijgedaan (waaronder lactose) en de tekst 'nu nog lekkerder' op de verpakking gezet.

 

De ‘waarom-vraag’ komt bij mij naar boven. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de eerder gebruikte ingrediënten te duur gingen worden. Om deze reden wordt dan de vulstof lactose aan het product toegevoegd. Toch weer een geldkwestie? Telefonisch contact met AH gaf hierover geen duidelijkheid. Sinds kort is de productie van het deeg van de zelfmaak croissants van dezelfde supermarkt in handen van een andere fabrikant. Omdat het voor AH nog niet duidelijk is of dit deeg voldoet aan het predicaat melkvrij is er besloten om (totdat er wel duidelijkheid is) op het etiket aan te geven dat het melk kan bevatten. Fijn dat AH meedenkt, maar waarom veranderen van fabrikant? Nu wordt het voor de lactose-intoleranten weer uitzoeken en in de gaten houden.

 

Doppio espresso met lactosevrije melk

Wél leuk was de actie van Doppio Espresso: LactoseVRIJdag

 

Een ander voorbeeld: de Van Dobben vleeskroketten zijn nu bereid volgens opa's recept. Wat betekent dat ze nu ineens melk bevatten! Het is mij al met al wel duidelijk geworden dat ik het etiket met ingrediënten zal moeten blijven lezen om zo niet voor verassingen te komen te staan. Maar net zoals de fabrikant een bestaand product plots niet meer lactosevrij aanbiedt, kan het tegenovergestelde natuurlijk ook gebeuren. Daarom ben ik elke dag op zoek naar nieuwe mogelijkheden voor lactose-intoleranten en vermeld ik deze vondsten dan op mijn website Lactosevrijgenieten.nl. Mooie voorbeelden hiervan zijn Arla met hun lactosevrije melk, yoghurt en smeerkaas, en Campina die vorig jaar met Pasen eveneens lactosevrije melk heeft geïntroduceerd.

 

Onlangs hebben ze van Campina zelfs een leuke actie gehouden met Doppio Espresso: LactoseVRIJdag. De hele dag kon je (gratis) lactosevrije cappuccino proberen. Dat zijn nu ontwikkelingen waar ik wel weer blij van word! Nu hopen dat men nog een paar stappen verder gaat. Dus een oproep aan de fabrikanten (tenslotte is 8-12 % van de bevolking in Nederland in meer of mindere mate lactose-intolerant volgens de wetenschappers): Doe meer met lactosevrij en maak 10% van de Nederlandse bevolking blij! 

REACTIES
LOG IN OM EEN REACTIE TE PLAATSEN

Inloggen Via Social

Inloggen met wachtwoord

Nog geen reacties