logo
FOODSPIRATION

Rectificatie: Hoe veganisten aan vitamine B12 kunnen komen

Rectificatie: Hoe veganisten aan vitamine B12 kunnen komen

Shit, ik heb dus toch niet altijd gelijk. Ook wanneer je van jezelf denkt dat je gedegen research doet en netjes je bronnen vermeldt bij je artikelen, kunnen er onvolledigheden in sommige posts sluipen. Daar wees lezeres Eva Van Rossum mij op. Gisteren betoogde ik namelijk dat je als veganist veel kans hebt op een tekort aan vitamine B12 omdat dat alleen in dierlijke producten voorkomt, maar het blijkt dat ik daar te kort door de bocht ben gegaan.

Wacht, vitamine B12 zit dus ook in niet-dierlijke producten?

Het is nog beter: je kunt het zelf aanmaken. Voor mij persoonlijk was dit nieuws. Eva, zelf veganist, ging zich erin verdiepen omdat ze het gek vond dat vitamine B12 alleen in vlees zit: koeien eten immers geen vlees maar alleen plantaardige voeding, en kunnen daar zelf B12 van maken. Waarom kunnen mensen dan niet zelf B12 aanmaken op basis van plantaardige voeding? Wat blijkt: dat kunnen we wél, alleen niet uit alle soorten plantaardige voeding. Uit de voeding die wij aan koeien geven kunnen wij bijvoorbeeld zelf geen B12 halen, helaas. Die voeding bestaat vaak uit krachtvoer, dus bespoten en intensief geteelde gewassen als soja. Echter, biologische groenten kunnen wél vitamine B12 bevatten, zo lijkt het. Bacteriën in onze eigen maag kunnen die groenten omzetten in B12.

Kleurrijke salade met granaatappel en honingdressing

Recept: Kleurrijke vegan salade (vervang de honing in de dressing door basterdsuiker voor een volledig vegan recept!) Foto van Sanne van Livingthegreenlife

Welke groenten moet je dan eten voor vitamine B12?

Peterselie is een goede bron, net als frambozen en zeewier en andere algen. Volgens Eva zijn champignons ook goed voor de aanmaak van B12, maar ze benadrukt dat dat wel alleen geldt voor biologisch geteelde gewassen. Overigens zijn wetenschappers het nog niet helemaal eens over de vraag of biologische groenten altijd meer voedingsstoffen bevatten (de ene studie zegt van wel, de ander vindt de verschillen verwaarloosbaar). Naar mijn mening ligt de waarheid, zoals altijd, in het midden: biologische voeding is geen wondermiddel, maar er zit mijns inziens absoluut iets in het argument dat het gebruik van kunstmest en pesticiden in combinatie met het veredelen en opkweken van gewassen, deze gewassen steeds verder bij de natuurlijke staat vandaan brengt. Biologisch geteelde groenten en fruit zijn in die zin veel natuurlijker, op de manier zoals de natuur die bedoeld heeft – inclusief vitamines. Kortom; ik ga in deze veganistische maand wat vaker biologische champignons, peterselie, frambozen en zeewier op het menu zetten!

Bron:

Gezondheidsnet

Mens en Gezondheid

REACTIES
LOG IN OM EEN REACTIE TE PLAATSEN

Inloggen Via Social

Inloggen met wachtwoord

  • Eline Blom zegt: 6th mrt 16 5:16 pm

    Hi Claartje, helaas klopt dit ook weer niet helemaal. We maken welliswaar via onze micro organismen b12 aan maar nemen dit niet op. B12 wordt in de dikke darm gemaakt, maar de twaalfvingerige darm is het enige orgaan dat deze vitamine (gebonden aan intrinsic factor) opneemt. Helaas, want de twaalfvingerige darm gaat vooraf aan onze dikke darm in ons maag-darmkanaal. Bijslikken dus!!
    Liefs, Eline (eigenaar/dietist bij Healthy Life Lab)

    • Claartje zegt: 6th mrt 16 5:16 pm

      Ha Eline,
      Thanks voor je reactie! Pff, ik raak er nu een beetje van in de war hoor. Het komt er dus op neer dat we B12 wél zelf kunnen aanmaken, maar niét zelf opnemen?