logo
FOODSPIRATION

Leer je lichaam kennen door challenges en maak veranderingen in je levenstijl, stap voor stap

280314175240merelimage.png

In mijn vorige blog was te lezen hoe ik 12 dagen suiker en ‘zoet’ vrij ging (ik at dus ook geen vervangers met een zoete smaak zoals gedroogd fruit, honing, rozijnen, maximaal 2 stuks fruit etc.) Dit soort challenges maak ik voor mezelf om ‘echt’ te voelen wat het met mijn lichaam doet om bepaalde soorten voeding te elimineren. Het suikervrij eten bevalt mij erg goed, na de 12 dagen is mijn lichaam er een soort van afgekickt en vraagt het er nauwelijks meer om. Maar geen zorgen ik eet heus nog wel ‘occassionaly’ een stukje taart of iets zoets. Ik ben sowieso geen voorstander om bepaalde voeding altijd helemaal af te zweren (tenzij je een allergie of een overgevoeligheid hebt voor bepaald voedsel), je moet het wel leuk houden voor jezelf! 

 

Maar goed zoals ik al aangaf houd ik wel van een challenge en aangezien de zomer er aankomt wilde ik mijn lichaam wel even een extra ‘voorjaarsschoonmaak’ geven. Ik besloot om 12 dagen een detox te doen door dagelijks 2 grote groene smoothies te drinken en maaltijden te eten waarvan de basis grotendeels uit groenten bestond. Nu dacht ik dat mijn energieniveau al vooruit ging door suikervrij te eten, maar de hoeveelheden extra groenten gaf mij nog meer energie, een betere focus, een stralende huid en het beetje trek dat ik nog had in zoet maakte plaats naar een verslavende trek naar groene smoothies. 

 

Merel's groene rauwkost met dip

 

Wanneer je je levensstijl wilt veranderen, is het altijd belangrijk dat je het niet te rigoreus in éénmaal verandert. Doe het stap voor stap! Begin eens een week je witte boterhammen te vervangen door volkoren boterhammen, leer eerst de nieuwe smaken kennen. Of probeer eens een week je cruesli door muesli te vervangen. Of stop met de extra suiker of honing door je yoghurtje etc. Neem kleine stapjes en laat hierdoor je lichaam steeds meer aan puur eten wennen. Hetzelfde geldt al helemaal voor smoothies en superfoods. Wanneer je begint met smoothies maken, begin dan met een fruitsmoothie. Na een paar dagen doe je er een handje spinazie door, een paar dagen later nog een handje boerenkool en zo ga je door totdat je uiteindelijk een smoothie hebt vol groenten en een (half) stukje fruit. Je lichaam en smaakpapillen hebben tijd nodig om aan dingen te wennen. Ik krijg heel vaak de vraag of bijpollen, gojibessen, rauwe broccoli, gedroogde vijgen en bleekselderij door je smoothie wel lekker zijn. Jaaaa, ik ben hier nu dus gek op! En bedenk: dit komt van een vrouw die vroeger ontbeet met Cornetto-ijsjes!

 

Merel is freelance diëtiste en werkt o.a. voor ModelWorkout. Bekijk ook haar Facebookpagina!

REACTIES
LOG IN OM EEN REACTIE TE PLAATSEN

Inloggen Via Social

Inloggen met wachtwoord

Nog geen reacties