logo
FOODSPIRATION

Voeding en slapeloosheid

110314154809BlogHanneke7Image.jpg

Slapen is belangrijk. Niet in kunnen slapen of diverse keren wakker worden in de nacht is vervelend, nee, ‘vermoeiend’, dat is een beter woord.

 

Wist je dat…

…in Nederland 2 van de 3 mensen slaapproblemen heeft?

…als je voor de wekker wakker wordt, je voldoende en een kwalitatief goede nachtrust hebt gehad?

…vrouwen en meisjes meer slaap nodig hebben dan mannen?

 

Een slaapprobleem kan vele oorzaken hebben. Waar ik graag iets dieper op wil in gaan, is voeding. Dit kan namelijk een hele belangrijke oorzaak zijn van de slapeloosheid.   

 

Drankjes

In een eerdere blog beschreef ik het belang van water drinken. Voor de hydratatie van je lichaam zou je iedere dag ongeveer 2 liter water moeten drinken. Daarmee bedoel ik water of kruidenthee. Wat daarbij een belangrijke tip is, is het tijdstip. Probeer voor 16:00 uur deze hoeveelheid genuttigd te hebben. Je kan in de avond nog een rustgevende kruidenthee drinken zoals kamillethee of citroenmelisse. Daarentegen adviseer ik geen koffie. Zoals eigenlijk iedereen wel weet bevat koffie cafeïne en dat geeft altijd een energiepiek, wat inslapen moeilijk maken. Decafé of cafeïnevrije koffie raad ik ten strengste af, deze koffie heeft diverse behandelingen ondergaan die zeer slecht voor je gezondheid zijn! Alcoholische dranken maken je je juist vaak slaperig en lijken dus goed om vlak voor je in slaap valt te drinken, maar zal je midden in de nacht wakker worden en dan weer moeilijk kunnen inslapen. Dit is omdat je lever zeer actief is om de alcohol in af te breken en je lichaam weer te zuiveren. Studies tonen aan dat in de tweede helft van de nacht de REM-slaap (Rapid Eye Movement) hierdoor verstoord wordt. En dit is juist het herstellende deel van je slaapcyclus. Dan zijn er nog de grootste boosdoeners: frisdrank, limonade en of energiedrankjes. De suiker (of aspartaam in de light dranken) geven ook een bloedsuikerpiek en daardoor ook weer een soort energiebom die je uren naar het plafond kan doen laten kijken.

 

Mijn advies betreft drank is dus: hydrateer je lichaam in de ochtend en in het begin van de middag, bouw het daarna af. Alcohol met mate en probeer de zoete frisdranken/sapjes te vermijden, zeker in de avond.

 

 

Voeding

Laat dineren kan ook het inslapen verstoren, dit omdat je verteringsproces dan nog niet voltooid is. Hierdoor kun je rond 3 uur 's nachts wakker worden omdat je lever in volle gang is met het zuiveren van je voeding. Vermijd zoute voeding zoals: pizza’s, gezouten pinda’s en chips. Van zout eten krijg je dorst en als je dan te veel drinkt moet je 's nachts weer naar het toilet. Mocht je ’s avonds nog iets willen eten, neem dan wat ongebrande en ongezouten noten, deze bevatten rustgevende stoffen.

 

Melatonine

Zorg dat je in de ochtend buiten bent, minimaal 15 minuten. Dit geeft een aanmaak van je serotonine een boost, dit krijg je van daglicht. De aanmaak van serotonine (een neurotransmitter en hormoon dat onder andere het dag-nacht ritme bepaald) staat weer in verband met de aanmaak van melatonine die je 's avonds het slaapgevoel aangeeft. Dus als je lang uitslaapt, heb je weinig aanmaak van serotonine en dus ook weer van melatonine… Snap je het nog? Voor de duidelijkheid, een ochtendwandeling kan je een goede nachtrust opleveren.

 

Melatonine kun je ook innemen in de vorm van een ‘medicijn’ (dit is een lichaamseigen stof) overleg eens met je huisarts of dit ook iets voor jou iets kan zijn. Bij slapeloosheid door stress kun je ook Valeriaan gebruiken (dit is een rustgevend extract op natuurlijke basis) of wat extra magnesium.

 

Nog enkele andere tips:

– Zorg voor een zuurstofrijke ruimte om in te slapen. Zet altijd je raam op een kiertje of laat overdag de frisse lucht door je kamer gaan. Zeker niet slapen met de verwarming aan.

– TV, iPad of smartphones kijken in de avond of nacht maken het inslapen veel moeilijker, dit in verband met het felle licht: je hersenen denken dat het dag is. Dus blijf in het donker, zonder je ogen bloot te stellen aan licht van een beeldscherm.

– Op yoga of meditatieles kun je leren om door bepaalde ademhalingstechnieken weer rustig in te slapen.

 

Ik hoop dat ik je met deze adviezen kan helpen naar een betere nachtrust.

 

Succes ermee.

 

Hanneke Tienstra

Health Coach

REACTIES
LOG IN OM EEN REACTIE TE PLAATSEN

Inloggen Via Social

Inloggen met wachtwoord

Nog geen reacties