logo
FOODSPIRATION

Waarom Ik Eet Voor Anderhalf

290415163614image.jpg

In deze blog vertelde ik jullie al iets over mijn Thailandavonturen en mijn 10 gezondste keuzes uit de Thaise keuken. Hoewel Thailand een ontzettend mooi land is, keek ik als foodie natuurlijk stiekem het meest uit naar het heerlijke Thaise eten. Daar heb ik dan ook volop van genoten… voor even dan.

 

Van geen eetlust…

Want wat ik jullie nog helemaal niet heb verteld, is dat ik halverwege mijn verblijf in Thailand geen Thais eten meer kon ruiken, zien of proeven. Hoe dat kan? Ik heb een spruit in mijn buik! Een boon! Met andere woorden: IK BEN ZWANGER! Ja sorry, zoals je in mijn Youtubefilmpje al zag kan ik mijn enthousiasme helaas niet onder stoelen of banken steken.

 

 

In mijn 12-weken zwangerschapsupdate vertelde ik je vervolgens over mijn klachten, die er eigenlijk op dat moment al niet meer waren. Mijn eetlust herstelde namelijk gelukkig al snel. Ik heb hooguit een maandje aan de patat hoeven zitten en mezelf van groenten hoeven onthouden. Fascinerend hoe je smaakbeleving verandert onder invloed van die hormonen!

 

… naar eetbui …

 Zodra vrouwen zwanger zijn veranderen ze in rare wezens. Zo kunnen ze vaker eetbuien hebben dan niet-zwangere vrouwen. Ik zag mezelf al zitten in mijn snuggy op de bank, met slordig haar, wallen tot aan mijn knieën, lepelend uit een halve literbak Ben  & Jerry’s. Nou, die vreetbui kwam hoor! En ik heb ervan genoten.

 

Wel vond ik dat ik na die patatepisode en eetbui echt even wat meer groenten moest gaan eten. Sindsdien zijn mijn koelkast en keukenkastjes volgeladen met gezonde snacks en andere voedingsmiddelen. Zo houd ik graag op voorraad:

 

– Noten

– Muesli of cruesli (eventueel zelfgemaakt)

– Pak yoghurt (bijvoorbeeld soja-, koeien- of geitenyoghurt. Kies voor een volle variant)

– Noten-mueslireepjes (eventueel zelfgemaakt)

– Zak worteltjes

– Rozijntjes/gedroogde pruimen

– Rijstwafels

– Avocado

– Bananen

– Appels

 

 

…naar eten voor anderhalf

Dat de kleine op dit moment keihard groeit (ik ben nu iets over de helft) is duidelijk merkbaar: ik heb een grotere trek en eet daardoor nu voor anderhalf. Niet dat dat nodig is; pas in het 3e trimester doe je er goed aan zo’n 300 kcal extra te eten. Meer is niet nodig.

 

Gelukkig voor mijn kleine is de neiging om mijn voedingspatroon vooral te laten bestaan uit patat en ijs weg en bestaat mijn ‘dieet’ uit voeding in plaats van vulling.

 

Helemaal optimaal is mijn zwangerschapsdieet nog niet. Zo kan ik best wat meer groenten eten. Helaas blijven de groentjes een moeilijk punt, vooral als ze zijn gekookt. Getver, wat smerig! Gelukkig ken ik het trucje wasknijper-op-de-neus en zijn er de zwangerschapsmultivitaminen ter ondersteuning. En het werkt: onze kleine spruit groeit goed en is al fanatiek de spiertjes aan het versterken in mama’s buik.

 

Vraag

Ben jij ook zwanger (of zwanger geweest)? Merk jij ook zo sterk dat jouw smakenpalet veranderd is tijdens je zwangerschap? Wat betekende dit voor jou?

REACTIES
LOG IN OM EEN REACTIE TE PLAATSEN

Inloggen Via Social

Inloggen met wachtwoord

Nog geen reacties