logo
FITSPIRATION

Zo blijf je fit op vakantie 3: Krijg én houd een bikini body

250515174105image.jpg

Het aller, aller, allerbelangrijkste is dat je lekker in je vel zit, ook op vakantie. Ben je van mijn soort, dan zit je vooral lekker in je vel als je je lichaam een beetje in beweging houdt. Dan vind je het lekker om ’s ochtends een stukje hard te lopen en een paar yoga oefeningen te doen, zodat je daarna vol zelfvertrouwen in je bikini rondloopt. Want geloof me: het hebben van een bikini body zit voor 75% tussen je oren. Voor een bikini body heb je maar twee dingen nodig: een bikini, en een body. Punt. Zelfvertrouwen zorgt ervoor dat je straalt in je bikini of de show steelt in je zwembroek; wat je gewicht ook is. 

 

Nu bestaan er natuurlijk ook mensen die a-sportief zijn. Als je zo iemand bent zit je het liefst met een boek aan het strand zonder ook maar een teen te bewegen. Dan huur je zelfs iemand in om het parapluutje in je cocktail dicht te klappen zodat jij een slokje kunt nemen. In dat geval zijn deze tips waarschijnlijk niet aan jou besteed, en dat is prima, maar toch zou ik je willen adviseren er voorzichtig een keer eentje te proberen. Eéntje. En dan nog een keer eentje. Eén voor één. Geloof me: ontspanning is leuker na inspanning!

 

-> Lees ook deel 1 (koken) & deel 2 (uit eten) van Fit blijven op vakantie <-

 

abs, fit, sixpack, fitness, foodness, claartje, claartje schroder, buikspieren, slank, fit, gezond

 

Tips om fit te blijven

 

1. Loop! Doe niet alles per taxi, bus of tuktuk, maar probeer zoveel mogelijk te lopen. Je ziet meer van de omgeving, kunt makkelijk stoppen bij bezienswaardigheden en legt al snel zo’n 10 kilometer per dag af. 

 

2. Leer het land of de streek waar je verblijft kennen aan de hand van de sporten die er traditioneel beoefend worden. Ik vertoefde bijvoorbeeld in Zuidoost Azië, waar onder andere thaiboksing en yoga groot zijn. Dat heb ik daar dus gedaan.

 

 

3. Ren! Neem hardloopschoenen mee. Een stukje rennen is een perfecte manier om je vakantie-omgeving te leren kennen. Zorg ervoor dat je niet meteen de meest ingewikkelde route kiest, hoewel verdwalen ook wel wat heeft. Maar goed, dat geldt niet voor iedereen; neem dus voor de zekerheid altijd je telefoon mee. Ook als je niet gaat rennen zijn goede sportschoenen overigens handig; mocht je een stuk gaan wandelen of hiken, dan zijn lekker zittende schoenen met een goed profiel geen overbodige luxe.

 

4. Leer mijn zes oefeningen voor je core (en dus abs!) uit je hoofd – ze staan hier op een rijtje. Optie twee: Download apps zoals de Nike Training Club app (NTC app in App Store). Hiermee kun je een korte workout doen op je hotelkamer, mocht de drempel naar de sportschool van het hotel te groot zijn. Ook handig als een gym gewoon volledig ontbreekt, wat natuurlijk ook vaak voorkomt. Bedenk dat elke dag 15 minuten intensief sporten al echt effect heeft, en er bovendien voor zorgt dat je lekker in je vel zit.

 

5. Volg Youtube video’s om oefeningen te doen. Dat kan in je hotelkamer, in het hostel, op het strand, naast het zwembad – waar je maar wil! Vanaf volgende week publiceer ik om de week een video met yoga oefeningen (aah, spannend!) in samenwerking met Absolute Yoga, dus die kun je vanaf dat moment gebruiken voor een korte yogales. Liever iets actiever? De video’s van bijvoorbeeld Model Workout geven je alle tools die je nodig hebt voor een fitness workout.

 

kano, claartje, vietnam, fit, abs, buikspieren, foodness, claartje schroder, zo blijf je fit op vakantie

 

6. Huur een kayak. Goed voor je arm-, rug- en buikspieren, en je word er ook nog eens knoeperd bruin van. Zit je toevallig in Vietnam, dan maak je bovendien gegarandeerd vriendjes met lokale kids, die het fantastisch vinden om je te laten zien waar de leukste strandjes en/of de grootste kwallen zijn. 

 

7. Maak gebruik van het zwembad en/of de zee. Ga baantjes trekken of een stuk zwemmen in zee, en blijf een minuut of 20 doorpeddelen. Let er natuurlijk wel op dat je niet in open zee terecht komt;  houd je aan de voorschriften van de strandwachten en ga niet zelf zomaar op avontuur.

 

8. Ga surfen. Windsurfen, kitesurfen, golfsurfen; het zijn allemaal bijzonder intensieve sporten. Waar denk je dat die surfers hun gespierde torso’s vandaag halen?

 

9. Mijn persoonlijk favoriet: Bezoek markten. Voor je het weet ben je twee uur verder, terwijl je rondstruint langs alle kraampjes en vrienden maakt met de verkopers. Zelf houd ik vooral van food markten, waar ik het liefst elke 100 meter iets anders in mijn mond stop. Wanneer je genoeg beweegt kan dat, wanneer je dat niet doet is het misschien verstandiger om een specerijenmarkt of kledingmarkt te bezoeken. Een markt is  namelijk echt een hele goede plek om aan je beweging te komen, terwijl je tegelijkertijd de locals en hun gebruiken leert kennen. De meest ideale combinatie, als je het mij vraagt.

 

10. Get active on the beach. Organiseer met je vrienden, mensen uit het hostel of met de persoon waar je samen mee reist een wedstrijdje op het strand. Daag elkaar uit en verzin een aantal oefeningen om in het zand te doen. Burpee’s, squats, een zonnegroet, een poosje worstelen in het zand – en wissel het af met een wedstrijdje zwemmen in de zee tot die ene boei en terug. De winnaar krijgt een massage/nieuwe bikini/hoeft niet af te wassen.

 

Wat is jouw favoriete manier om fit te blijven op vakantie?

REACTIES
LOG IN OM EEN REACTIE TE PLAATSEN

Inloggen Via Social

Inloggen met wachtwoord

Nog geen reacties