logo
FITSPIRATION

Deze 6 fouten wil je vermijden wanneer je beter wilt slapen

Goed slapen

Goed slapen; we weten allemaal wel hoe belangrijk slaap is om ons goed te voelen. Het is essentieel voor onze gezondheid en we kunnen ons beter focussen wanneer we goed geslapen hebben. Toch vallen we helaas niet elke nacht als een blok in slaap en komen we niet aan de gewenste uren nachtrust. Wij verzamelden 6 fouten die een goede nachtrust in de weg staan en waar we ons stiekem allemaal schuldig aan maken. Het fijne? Door deze 6 dingen te vermijden, zal je voortaan weer heerlijk slapen! ­čśë

1. Je hebt een onregelmatig slaapritme

Voor de hand liggend maar waar; wie een onregelmatig slaapritme heeft, weet dat dit een goede nachtrust zeker niet ten goede komt. Het continu veranderen van je slaaptijden zorgt ervoor dat je moeite hebt in slaap te komen en je overdag meer vermoeid voelt. Beter is het dus om voor regelmatige tijden te kiezen en je hieraan te houden. Ga ’s avonds op een vaste tijd naar bed en lees nog wat. Heb je weekend of een vrije dag? Slaap dan liever niet te lang uit, want dan wordt je biologische klok dus weer verstoord.

2. Je slaapt onder het verkeerde beddengoed

Waarschijnlijk heb je er nooit bij stilgestaan, maar je bedlinnen heeft meer invloed op je slaap dan je denkt. Wat je huid voelt tijdens het slapen, heeft groot effect op je algehele slaapervaring. Dit komt door de invloed van lichaamstemperatuur; ons slaapritme wordt namelijk bepaald door het ritme van onze lichaamstemperatuur. Het materiaal van je beddengoed beïnvloedt je lichaamstemperatuur, en kan dus zeker invloed hebben op jouw slaapritme. Kies dus voor bedlinnen van goede kwaliteit, zoals bijvoorbeeld van het Nederlandse kwaliteitsmerk Yumeko. Word je vaak wakker van de warmte tijdens het slapen? Dan is het een goed idee voor een dunner dekbed te kiezen of dat extra sprei achterwege te laten. Daarnaast is het wekelijks wassen van je beddengoed essentieel. Plus: het geluksmoment dat we ervaren wanneer we in een net verschoond bed stappen, is onbetaalbaar.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Yumeko (@yumeko_amsterdam)

3. Je kijkt tot laat naar een scherm

Of nog erger; je neemt je telefoon en laptop mee naar bed. Beter is het om alle schermen te weren uit de slaapkamer. Gebruik je slaapkamer alleen waarvoor hij bedoeld is – zo associeert je brein deze ruimte ook echt met slaap. Wanneer je urenlang gaat liggen scrollen en bingewatchen in bed, is de kans groot dat je de slaap minder snel te pakken krijgt. Door het felle blauwe licht afkomstig van je beeldschermen verstoor je de melatonine aanmaak in je lichaam. Je brein krijgt een seintje dat het ‘wakker’ moet blijven wanneer je tot laat wordt blootgesteld aan fel licht, waardoor je moeilijk in slaap komt!

4. Je drinkt teveel koffie

Iets waar we vaak niet bij stilstaan maar onze nachtrust flink kan verstoren: de kopjes koffie die we dagelijks drinken. Naast dat het natuurlijk geen goed idee om ’s avonds nog een koffietje te drinken, kunnen de kopjes die je overdag drinkt ├│├│k invloed hebben. Veel mensen kunnen helemaal niet zo goed tegen cafe├»ne, waardoor ├ę├ęn kopje per dag al invloed heeft. Cafe├»ne stimuleert namelijk het zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling. Allemaal niet bevorderend voor om beter te slapen. Toch wat warms drinken ’s avonds? Kies voor een kop kruidenthee, deze bevat meestal geen caffe├»ne. Bijvoorbeeld de caffe├»ne-vrije kruidenthee met kamille en kurkuma van TEAmwork Tea.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door TEAmwork Tea (@teamwork_tea)

Houd je wel van koffie maar ervaar je al gauw slapeloosheid, onrust, trillingen of hartkloppingen door koffie? Dan is een decaf variant een beter alternatief! Pssst…Wist je dat cafe├»nevrije koffie eigenlijk helemaal niet bestaat? Koffie kan namelijk helemaal niet volledig caffe├»nevrij gemaakt worden. Zo bestaat een kop decaf koffie namelijk alsnog uit 3 miligram cafe├»ne (wel een stuk minder dan de normale 85 miligram in ‘gewone’ koffie).

5. Je gebruikt je telefoon als wekker

Weer een probleem met die telefoon die je slaap ondermijnt. Door hem naast je bed te leggen en te gebruiken als wekker, is de kans niet alleen groot dat je hem er t├│ch even bij pakt om nog even door Instagram te scrollen… Ook zorgt het voor een onrustig gevoel wanneer je in slaap probeert te komen. Leg je telefoon liever zo ver mogelijk van je bed, het liefst in een andere kamer en zet deze ’s nachts op vliegtuigmodus; zo komt er minder straling vrij. Als alternatief gebruik je gewoon een oldskool digitale wekker.

6. Je beweegt overdag niet voldoende

Het is bewezen dat, wanneer je overdag voldoende beweging krijgt, je ’s avonds makkelijker in slaap valt. Andersom geldt het tegenovergestelde. Heb je overdag voornamelijk stilgezeten, dan is je lichaam ’s avonds nog niet voldoende moe. Wanneer je een intensieve kantoorbaan hebt kan jij je ’s avonds geestelijk flink vermoeid voelen, maar is je lichaam alle energie nog lang niet kwijt! Zorg dus voor minimaal 30 minuten beweging per dag. Zo is je lichaam flink vermoeid en wil het zich herstellen met voldoende nachtrust.

Wedden dat jij voortaan heerlijk slaapt door deze 6 dingen te vermijden? Sweet dreams!

REACTIES
LOG IN OM EEN REACTIE TE PLAATSEN

Inloggen Via Social

Inloggen met wachtwoord

Nog geen reacties