logo
FOODSPIRATION

Wat supermarkten doen om jou meer te laten kopen…

010914192110supermarkt.png

…en waarom wij hier niet in trappen! Als je de supermarkt instapt zou je het in eerste instantie niet denken, maar er is goed nagedacht over de indeling van supermarkten. Alles is ingericht om de klant zo veel mogelijk te laten kopen. Hoe voorkom je dat? Door deze 8 trucs van supermarkten voortaan te doorzien!

 

1. In sommige supermarkten heb je bij de ingang al meteen een verse bakkersafdeling, of een afdeling met geurige vleessoorten; zo’n ronddraaiende kip bijvoorbeeld. Voor vegetariërs heeft die kip niet zo veel nut, maar over het algemeen zijn al deze versbereide hapjes bedoeld om jou hongerig te maken. De uitdrukking “het water in de mond voelen lopen” is namelijk niet zomaar uit de lucht gegrepen, als je voedsel ruikt gaan je speekselklieren extra speeksel produceren en bereidt jouw lichaam zich voor om te gaan eten. Je krijgt dus inderdaad trek. Heel slim dus van supermarkten, om hier gebruik van te maken. Want ik leerde vroeger al van mijn moeder dat je geen boodschappen moet doen met honger, dan koop je allerlei eten dat je niet nodig hebt. (Jaaa mam… Dat doe ik nog steeds.)

 

supermarkt, vers brood, truc, meer kopen, foodness,

 

2. De meeste supermarkten hebben meteen na de poortjes al de groenten staan. Ook hier is over nagedacht, want wij denken nu de supermarkten te slim af te zijn. “HA! Ik koop heel veel fruit en groenten, want ik heb trek en dat is een gezonde keus.” Think again. Dit doen supermarkten óók expres. Je begint namelijk heel gezond, maar later in de supermarkt gaan veel mensen zichzelf ‘belonen’ voor het gezonde gedrag, door alsnog snoep en koek te kopen. Niet intrappen dus! Voedsel is geen straf of beloning, voedsel is je brandstof en energie.

 

3. In de meeste supermarkten heb je ook nog allerlei proeverijtjes, met producten die in de aanbieding zijn. Zoals roomkaas met ananas bijvoorbeeld. Maar als je die hebt gekocht, bedenk je je dat het ook wel leuk zou zijn als je die roomkaas op een toastje kon serveren, in plaats van je gasten gewoon hun vingers in de roomkaas te laten steken. Hoppa. Weer twee extra producten in het karretje.

 

4. Daarna heb je die ellenlange paden. Hier is ook over nagedacht, hoewel het in Nederland meestal nog redelijk meevalt. In die lange paden heb je geen kans om tussendoor een zijpad in te gaan. Zo forceren supermarkten je om het hele pad langs te gaan, waardoor je altijd wel iets tegenkomt wat je nog nooit geproefd had en wilt uitproberen, nog nodig had, of iets wat tóch wel handig is om in huis te hebben. Gewoon. Voor het geval dat.

 

5. Supermarktmedewerkers worden vaak gék van de playlist die opstaat, maar deze is heel zorgvuldig uitgekozen. Bekende muziek die in je hoofd blijft hangen wordt afgewisseld met rustige deuntjes, zodat je lekker de tijd neemt voor je boodschapjes.

 

supermarkt, lays, chips, schap, foodness

 

6. Ook de plaats van de producten in het schap heeft een strategie. De producten waar de supermarkt het meeste winst op maakt liggen op ooghoogte, net als de bekendere merken. Fabrikanten kunnen zelfs een plekje in het schap kopen, zodat ze gunstig geplaatst worden. In Nederland zie je vooral dat het huismerk of B-merken als Euroshopper onderin het schap liggen, de kinderproducten op navelhoogte (ooghoogte voor kinderen dus!) en de bekende merken op ooghoogte. Nog een trucje van fabrikanten is om heel veel verschillende varianten van één product te hebben, waardoor een merk veel ruimte krijgt. Hoe groot is het schap van Lay’s in jouw supermarkt, door al die verschillende smaken?

 

7. Zowel fabrikanten als supermarkten maken ook gebruik van jouw intentie om geld te besparen. Zo maken ze voordeelverpakkingen, die per 100 gram maar een paar cent schelen. Veel voordeliger dus, om een grotere hoeveelheid te kopen! Maar als het niet gaat om producten die je kunt invriezen of bewaren, gaat die extra hoeveelheid vaak gewoon op. En dat weet degene die achter deze strategie zit dondersgoed, want volgende week koopt de klant gewoon wéér zo’n voordeelpak. Bij wc-papier is dat niet zo gevaarlijk, maar wel bij een grote zak chips!

 

8. Dan heb je nog de meest obvious truc, maar wel de meest effectieve. Na een half uur door die gigantische supermarkt te hebben gestruind tussen allemaal koopgrage mensen die in de weg lopen, heb je honger, dorst, ben je geïrriteerd en wil je naar huis. En je hele kar zit vol met eten dat je nog moet afrekenen en dus nog niet kunt opeten. Of je kindje zeurt, want die heeft het ook gehad met dat klapstoeltje van dat rotkarretje dat helemaal niet lekker zit. En je hebt al je boodschappen op de band gelegd, maar de meneer voor je is nog aan het afrekenen dus je staat nog even te wachten. Voor deze situatie hebben de supermarkten een speciaal rekje met suikerrijke lekkernijen, vlak boven de rolband, gevuld met energy bars, snoep en chocola. Je kindje kan daar precies over uitkijken en wijst al een kindersurprise-ei aan, en eigenlijk vind jij dat je ook wel een Mars hebt verdiend.

 

kinderen, supermarkt, misleiding, afvallen

 

Herkenbaar? Hier zijn wat tips om je niet beet te laten nemen door de supermarkt!

 

– Doe geen boodschappen op een lege maag, eet vlak voor je weggaat een banaantje, of ga net na het eten naar de supermarkt. (Gratis tip van mijn moeder!)

 

– Vermijd de middelste paden als je hier niets nodig hebt. Dit geldt natuurlijk niet voor iedere supermarkt, maar over het algemeen liggen hier de houdbare producten. Denk er maar eens over na, zolang je via de buitenste paden winkelt kom je (meestal) langs de groente/fruit-afdeling, brood, vlees en vleeswaren, zuivel en kaas. Oké, en meestal de vriezers, dus bij de diepvriespizza’s, het ijs en de chocolaatjes bij de kassa moet je even oogkleppen opdoen. Maar zo kom je in ieder geval niet langs de koekjes, chips, chocola en al het snoep.

 

– Gebruik een lijstje bij het boodschappen doen, en houd je aan dit lijstje. Als je de buitenste paden volgt kom je namelijk ook niet langs het wc-papier, en dat wil je dan weer niet vergeten mee te nemen. Maak, als je het lastig vindt om met lijstjes te werken, het lijstje alvast thuis, op volgorde van de supermarkt waar je de boodschappen doet.

 

– Laat je niet gek maken door vruchtensappen die toegevoegde suikers bevatten, of claims zoals 0% vet, of ‘light’. Volg je gezonde verstand en koop vooral voeding die hoogwaardig is in nutriënten.

 

REACTIES
LOG IN OM EEN REACTIE TE PLAATSEN

Inloggen Via Social

Inloggen met wachtwoord

Nog geen reacties