logo
FOODSPIRATION

Overstappen naar elektrische auto? Hier moet je op letten! | Go Green

Overstappen naar elektrische auto? Hier moet je op letten! | Go Green

De olifant hier in de kamer? Die verdraaide benzineauto. In het kader van mijn pogingen om ‘groener’ te leven probeer ik op allerlei vlakken aanpassingen te doen die duurzamer zijn, mijn CO2-voetafdruk verminderen, of anderszins het milieu te sparen. In dat plaatje hoort een benzineauto niet thuis, laat staan de 15 jaar oude diesel van mijn huisgenoot. Daarom ga ik de komende maanden een elektrische auto uitproberen. In deze blog post deel ik mijn eerste stappen op deze weg met je. Mocht je ook overwegen om over te stappen, dan heb je er hopelijk iets aan!

Waar let je op als je een elektrische auto uitkiest?

Overstappen naar elektrische auto? Hier moet je op letten! | Go Green

Nummer 1: Check de kilometer actieradius!

De kilometer range is het aantal kilometers dat de elektrische auto kan rijden wanneer deze volledig is opgeladen, zonder onderweg op te laden (bijvoorbeeld bij een laadpaal). Wat je graag wil is een zo groot mogelijke range aan kilometers, voor zo min mogelijk euro’s.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik in principe geen gigantische afstanden hoef te rijden, maar bijvoorbeeld wel graag op één batterij naar mijn ouders in Amersfoort wil kunnen rijden en weer terug naar huis. De range van de elektrische auto die ik gekozen heb, de ŠKODA CITIGO ͤ  iV, is 260 kilometer. Dat betekent dat ik tot een straal van 120 kilometer (met een veilige marge van 10km) alles kan bereiken met mijn auto. Voor een tripje naar Groningen zal ik op de terugweg een keertje moeten stoppen om de batterij op te laden – wat me brengt op punt nummer twee.

 

Nummer 2: Check de manier waarop de batterij oplaadt

Een batterij kan snelladen (fast charging) of normaal laden. Wat je wil is een auto die snel laden als standaard heeft, omdat je anders uren moet wachten voor je je auto kunt gebruiken… Bij mijn ŠKODA CITIGOe iV is snelladen gelukkig mogelijk: het kost een uurtje tijd om de batterij voor 80% op te laden. Informeer altijd bij de auto die je overweegt of de standaardinstelling is dat de auto snel oplaadt, zodat je niet voor verrassingen achteraf komt te staan.

Nog even over dat opladen! Om je elektrische auto te kunnen opladen heb je drie dingen nodig: een laadpaal, een kabel en een pasje om die laadpaal te activeren. Op sommige plekken, zoals mijn woonplaats Amsterdam, zijn veel publieke laadpalen beschikbaar bij bestaande parkeerplekken. Op die plekken mag je alleen staan met een elektrische auto en betaal je per kWh voor de elektriciteit die je verbruikt. Je kunt zo’n laadpaal ook aansluiten op het stroomnetwerk van je eigen huis (dan wordt het een privé laadpaal). Het is even een klus, maar niet onmogelijk! Mijn oom heeft dat gedaan, met een laadpaal die hij via Marktplaats kocht. Nu kan hij zijn auto gewoon op de oprit opladen. Hij stelt zijn laadpaal overigens ook – tegen betaling – beschikbaar aan andere bewoners van zijn dorp. Een echte ondernemer, haha 😉 Nog een plus voor elektrische rijders in Amsterdam, zoals ik: je krijgt voorrang op een parkeervergunning ten opzichte van bewoners met een auto die op fossiele brandstof rijdt.

Overstappen naar elektrische auto? Hier moet je op letten! | Go Green

 

Nummer 3: Check de prijs (en je eigen budget)

Houd bij het checken van de prijs van de auto in je achterhoofd dat belasting (BPM en MRB) lager is en dat elektriciteit goedkoper is dan brandstof! Per kilometer gerekend is een elektrische auto altijd voordeliger dan een benzineauto of dieselauto: gemiddeld kost een elektrische auto €0,041 per kilometer, terwijl een dieselauto op €0,063 zit en een benzineauto op €0,104 per kilometer. Tip: om een indicatie te krijgen van je maandelijkse kosten, kun je deze test doen van de ANWB (klik hier). Daarmee bereken je wat een elektrische auto jou ongeveer per maand gaat kosten, op basis van jouw persoonlijke situatie.

Dan de kosten voor de auto zelf. Aan de ene kant van het spectrum heb je de Tesla categorie met een kilometer range van zo’n 400 kilometer, maar ook een prijskaartje van bijna een halve ton. Dat is niet voor mij… Mijn ŠKODA CITIGOe iV kost nieuw: €23.290 (lease prijs per maand €199), met een range van 260 kilometer. Perfect!

 

Nummer 4: Check de extra’s 

Zo veel mensen, zoveel wensen. Zorg dat je goed in kaart brengt wat voor extra’s er bij jouw auto zitten. Krijg je er bijvoorbeeld een laadpaal bij, zodat je thuis altijd goedkoop kunt laden vanaf je eigen stroomnetwerk? Of bijvoorbeeld een kortingspas waarmee je bij de snellaadstations langs de Nederlandse snelwegen korting krijgt? Het zijn niet de deal breakers, maar het is wel verstandig om je een beetje te verdiepen in de mogelijke extra’s en slim te kiezen.


Heb je vragen? Over elektrische auto’s in het algemeen, over mijn keuze voor de ŠKODA CITIGOe iV in het bijzonder, of over laadpalen onderweg? Let me know! Ik wist NIETS over elektrische auto’s toen ik begon aan dit avontuur, maar het helpt om duizend vragen te stellen. Kortom: stel ze!

Overstappen naar elektrische auto? Hier moet je op letten! | Go Green

– Voor dit artikel werk ik samen met de experts van ŠKODA Nederland, om elektrisch rijden bij jullie onder de aandacht te brengen. ŠKODA Nederland, bedankt voor al jullie hulp! – 

REACTIES
LOG IN OM EEN REACTIE TE PLAATSEN

Inloggen Via Social

Inloggen met wachtwoord

Nog geen reacties