logo
FITSPIRATION

Train je core vanuit je bureaustoel – Claartje helpt je aan buikspieren (deel 4)

010215145201buikspierenimage.jpg

Van alle uren die er in een dag zitten brengen de meeste mensen, myself included, er minstens twaalf uur zittend door, waarvan vaak zo’n acht uur op een bureaustoel. In mijn vorige artikelen over mijn quest for abs heb ik al geprobeerd duidelijk te maken dat het tevoorschijn toveren van een wasbordje vooral gaat om het maken van kleine aanpassingen in je leven, die je voor de rest van je leven vol kunt houden – of dat nu op het gebied van sporten of van eten is.

 

Nog even ter herinnering, zo ziet ons stappenplan op weg naar buikspieren eruit:

 

– Stap nul: waarom doen we dit? 

– Stap één: sporten

– Stap twee: voeding

– Stap drie: kleine aanpassingen doen in je leven (deze week)

– Stap vier: (optioneel) specifieke buikspieroefeningen

 

We zitten dus bijna de hele dag, en moeten kleine aanpassingen maken die we tot in den treure vol moeten kunnen houden. Eén en één is twee, dus lijkt het me een briljant idee om tijdens het zitten op je bureaustoel je core te trainen. Of tijdens het fietsen. Of tijdens het staan in de rij voor de kassa bij de supermarkt. Daarmee bedoel ik niet dat je spontaan crunches gaat liggen doen in de Albert Heijn (ten eerste kweek je daar namelijk geen sixpack mee zoals je hier hebt kunnen lezen, en ten tweede laten mensen zoals ik vaak potten met pindakaas kapot vallen in Albert Heijns, dus tenzij je graag oefeningen doet tussen glasscherven en klodders pindakaas met stukjes noot kun je beter ergens anders op de grond gaan liggen). Met je core trainen op je bureaustoel bedoel ik wél dat je je eigenlijk gedurende de dag wat bewuster moet worden van je houding. Als je houding goed is gebruik je namelijk je core, dus rug- en buikspieren, om rechtop te zitten. Extra bonuspunten zijn dat je schouders dan ook vanzelf naar achteren gaan en je je nek recht houdt. Veel mensen zitten namelijk krom, en dat leidt ertoe dat je over een paar jaar rondloopt als Quasimodo-light. Dat wil je niet.

 

 

Op je bureaustoel

In bovenstaande video wordt het verschil tussen actief en passief zitten uitgelegd. Zelf ben ik ervan overtuigd dat actief zitten mij helpt op weg naar buikspieren. In een actieve zitpositie gebruik je de spieren in je core om te kunnen blijven zitten door bijvoorbeeld op een wiebelkussen te gaan zitten, of op een soort gigantische skippybal. Let op: als je dit niet gewend bent moet je het eerst opbouwen! Ik heb een wiebelkussen (voor nog geen €35 te bestellen bij Bol.com) op mijn stoel liggen op het Foodness kantoor, waar ik de eerste week maar twee uur per dag op zat. Forceer niets, want dan ga je uiteindelijk juist hangen in je rug omdat je spieren moe zijn. Twee tot drie weken later zat ik vier uur per dag op mijn kussen, en inmiddels zit ik permanent lekker te wiebelen. Of eigenlijk juist niet, want ik gebruik dus onbewust mijn buik- en rugspieren om stil te zitten op dat wiebelkussen. En mijn ruggengraat staat daardoor vanzelf in de juiste rechte positie. Dat is dus niet met een boggel, niet extreem overstrekt waarbij je borst(en) in je kin probeert te duwen, maar iets ertussenin.

 

skippy, bal, home office, claartje, huis, kantoor, zitten, buikspieren, quest for abs, bal

 

Thuis

Als je nog een stapje verder wil qua actief zitten kun je ook plaatsnemen op een skippybal. Ik geef toe dat je eruit ziet alsof je aan zwangerschapsgym doet of net een aambei-operatie hebt gehad, maar het werkt als een tiet. Zelf heb ik thuis een bal met een doorsnee van 75 centimeter liggen, omdat dat de goede hoogte is van mensen tussen 180 – 195 centimeter (ja, ik ben een giraffe). Als je een lengte hebt van 165 – 180 cm heb je een bal nodig met een doorsnede van 65 cm, als je 140 – 165 cm bent is een bal van 55 cm goed. Ze zijn vanaf €17,49 te bestellen, ook bij Bol.com. Ook hier geldt: zorg dat je langzaam opbouwt, om overbelasting en blessures te voorkomen. Begin met een half uurtje per dag. Zelf zit ik op dagen dat ik vanuit huis werk zo’n 2 à 3 per dag op mijn skippybal – hierboven zie je hoe mijn home office eruit ziet. Het is ook lekker om een beetje te bouncen of je bovenlichaam naar voren en achteren te bewegen, dan voel je dat je buikspieren nog extra aanspant. Bounce, bounce!

 

houding, ruggengraat, foodness, buikspieren, quest for abs

 

Op de fiets & in de rij voor de kassa

De hoofdregel luidt eigenlijk: Let te allen tijde op je houding. Niet alleen wanneer je zit, maar ook wanneer je in bij Albert Heijn in de rij staat met je pot pindakaas met stukjes noot, wanneer je op de fiets zit, wanneer je aan het hardlopen bent, wanneer je door de winkelstraat slentert – you get the point. Het helpt om aan yoga-achtige sporten te doen, van ashtanga yoga tot bikram yoga tot pilates. Ik doe zelf vooral aan bikram of hot yoga bij Absolute Yoga aan de Overtoom in Amsterdam, en dan sta je 1 tot 1,5 uur met aangespannen buikspieren. Je trekt je navel als het ware naar binnen, kantelt je bekken iets naar voren en zorgt zo dat je ruggengraat perfect recht staat. En dat trucje kun je natuurlijk altijd en overal herhalen. Probeer je jezelf daarom aan te leren dat je elk half uur even checkt of je houding nog oké is. Is je rug nog recht? Trek je navel naar binnen! Staan je schouders nog wel naar achteren? Als dat laatste niet het geval is: trek voor je gevoel je schouderbladen (die vleugeltjes die uitsteken op je rug) naar elkaar toe en laat ze daar in de buurt staan. Ook als je in de kroeg zit of staat, ook als je een sollicitatiegesprek hebt, ook als je thuis op de bank zit. Met een goede houding straal je zelfvertrouwen uit, en dat is stiekem nog veel mooier dan buikspieren.

 

Lees hier alle artikelen over mijn Quest for Abs terug:

Buikvet (1)

Sporten (2)

Voeding (3)

Core trainen vanuit bureaustoel (4)

– Oefeningen voor je core & abs (5)

 

 

Hoe gaat het met jullie weg naar buikspieren? Lukt het om elke dag te sporten?

 

Bron video: Flikli (Vimeo)

REACTIES
LOG IN OM EEN REACTIE TE PLAATSEN

Inloggen Via Social

Inloggen met wachtwoord

Nog geen reacties