logo
FOODSPIRATION

Keukenzout, natriumchloride, Keltisch zeezout, Himalayazout – wat is gezond?

140514093133BlogHanneke10Image.jpg

In mijn blog van deze maand wil ik jullie graag wat meer inzichten geven in de wereld van zout. Zout, ook wel natrium genoemd, is een mineraal dat het lichaam hard nodig heeft. Het is zeer belangrijk voor de werking van je spier en zenuwstelsel. Hoe vaak pak jij het zoutmolentje of zoutpot uit je keukenlade? let je op wat voor zout je eet? We eten namelijk veel te veel zout en dit vaak onbewust.

 

Slecht zout

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander per dag ongeveer 12 gram keukenzout tot zich neemt. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt op ongeveer 4 gram. Je snapt dus wel dat 3 keer die hoeveelheid gewoonweg teveel is. Daarnaast praten we hier over keukenzout (natriumchloride), dit is een geraffineerd product. Het is bewerkt en heeft daardoor veel van zijn natuurlijke voedingsstoffen verloren. Dit zit in bussen Jozo-zout, maar ook in alle kant-en-klaar producten, salades voorzien van dressings en in magnetronmaaltijden. Maar bijvoorbeeld ook in drankjes, brood en kaas. De hoeveelheid zout die in ons voedsel wordt verwerkt is erg toegenomen, met name het keukenzout (natriumchloride). Zout is een zeer goedkope smaakmaker, maar het wordt ook gebruikt als conserveringsmiddel. Conserveringsmiddelen bevatten allemaal geraffineerd zout, oftewel 'lege zouten'. En juist die zouten zijn niet zo goed voor je gezondheid. Dan praat ik nog niet eens over zoute dropjes of chips, zakjes met kruiden (zoals ‘wereldgerechten’) en gezouten pinda’s. Overigens weten de meeste mensen wel dat zout slecht voor je is en dat je er een hoge bloeddruk van kunt krijgen, maar vergeten ze daarbij dat we zout wél nodig hebben in ons lichaam.

 

 

Goed zout

Het goede nieuws is dat er ook goed zout bestaat. Dat zout komt bijvoorbeeld uit de zoutbronnen in Bretagne in Frankrijk. Volgens traditionele wijze wordt het met de hand geschept. Dit zout bevat nog de schatten van de natuur. Het is puur, ongezuiverd, onbewerkt en zit vol met waardevolle mineralen. Dat is precies wat ons lichaam nodig heeft. Ik geef hier een klein overzicht van de werkzame stoffen van het Keltische Zeezout:

– Zout geeft een sterke botstructuur

– Zout voorkomt kramp

– Zout reinigt de longen bij astma

– Zout werkt bij een onregelmatige hartslag

– Zout werkt bij vermoeidheid

– Zout geeft zeer veel energie

– Zout voorkomt verzuring, wat huidklachten kan doen ontstaan (zoals eczeem en psoriasis)

 

Van dit gezonde zout, het Keltische zeezout, kun je het beste een mengeling maken in een glazen pot. Vul deze met 1/3 Keltisch zeezout en 2/3 bronwater. We noemen dit Sole, Juglen Zwaan van a Healthy Life legt uit hoe je dit kunt maken. Drink iedere ochtend een glas water met een lepeltje “sole” oplossing. Ben je vaak moe of futloos? Dan kan dit een simpele vorm zijn om daar een einde aan te maken. Ook kan je bijvoorbeeld een snufje zout (een paar korreltjes) in een flesje water mee naar je werk nemen. Onthoud deze truc zeker ook voor sportactiviteiten waarbij je veel transpireert: gewoon wat goed zout toevoegen aan je water. Dat is super om je verloren vocht, wat ook vaak zout smaakt, weer aan te vullen. Je zal merken dat je energiepeil, zeker bij zware inspanningen, weer snel op goed niveau komt.

 

Ons bloed bestaat voor bijna 1 procent uit mineraalzouten. Denk maar eens aan tranen en zweet of zelfs ons bloed, deze smaken allemaal zout. En daarom is gezond zout zo belangrijk. Houd er wel rekening mee dat dit bijdraagt aan je dagelijkse zoutinname. Naast Keltisch zeezout kan ik ook de rosé Himalayazout aanbevelen of anders zeezout. Als het maar ongeraffineerd en natuurlijk is. Maar vergeet dat goedkope witte geraffineerde zout uit een bus. Gooi die van de winter maar op de stoep als het sneeuwt. En lees de etiketten op de verpakkingen. Wees je bewust wat eet. Het maakt het leven zoveel beter, als je jezelf verwent met mooie voeding uit de natuur.

 

 

Veel succes ermee.

 

Hanneke Tienstra

Health Coach.

REACTIES
LOG IN OM EEN REACTIE TE PLAATSEN

Inloggen Via Social

Inloggen met wachtwoord

Nog geen reacties
Volg me ook op Instagram!

Daar deel ik nog veel meer recepten, foodie tips, nieuwe hotspots & gekkigheid uit mijn dagelijkse leven. Zie ik je daar?
x Claartje

  Naar Instagram