logo
FITSPIRATION

PERSOONLIJK: Wat deel je allemaal online, en wat niet?

PERSOONLIJK: Wat deel je allemaal online, en wat niet?

Het klinkt misschien tegenstrijdig voor iemand die zichzelf ‘blogger’ noemt en ‘online influencer’ als beroepsomschrijving heeft staan op haar LinkedIn pagina, maar ik denk best wel vaak na over de dingen die ik het wereldwijde web op slinger. Of, beter gezegd, over dingen die ik niét het wereldwijde web op wil slingeren. Vorige week was ik op een evenement in Amsterdam dat ‘De Naakte Waarheid’ heette (The Naked Truth), waar een aantal interessante ondernemers en influencers praatten over online aanwezigheid en over eerlijkheid op social media. Het evenement, gesponsord door Naked Juice, zette me (opnieuw) aan het denken. Hoe haal je zoveel mogelijk uit het leven? Wat deel je wel, wat deel je niet, in een wereld die zich voor een groot deel online afspeelt? Omdat de online wereld vaak vrij oppervlakkig is, duik ik voor één keer enigszins de diepte in over online aanwezigheid.

Paint & Pose

Authenticiteit

Wat is ‘echt’ op Instagram, Facebook en internet? Fake news voor het gemak even terzijde latend, is iedereen die iets online zet zich bewust van het feit dat er anderen naar zullen kijken – anders deel je iets niet. Als je authenticiteit definieert als ‘echt’ en ‘eigenheid’, is iets dan al minder ‘echt’ als je het deelt omdat je wil dat andere mensen ernaar gaan kijken? Eigenlijk wel: ik denk dat veel mensen heel selectief kiezen welke kanten van zichzelf ze delen met de buitenwereld. Dat ze geen foto’s delen waar ze niet goed op staan, of privé perikelen voor zichzelf houden. Wat je met vriend(inn)en bespreekt in de kroeg deel je immers ook niet allemaal online. Wat mij betreft betekent dat alleen niet dat online gedeelde dingen minder ‘echt’ of authentiek zijn, alleen dat ze slechts een selectief beeld geven van iets of iemand. Dat in het achterhoofd houdende, is het goed om te beseffen dat bijvoorbeeld influencers hun WERK maken van het online delen van foto’s of informatie. Dat betekent dat zij nog meer dan anderen nadenken over de informatie die ze delen, omdat ze weten dat er nog meer mensen naar zullen kijken. Ze houden in hun afweging om iets te delen ook rekening met de verwachting van hun volgers of, wat platter gezegd, met hun imago.

Niemand deelt álles. Dat betekent niet dat online gedeelde dingen minder ‘echt’ of authentiek zijn, alleen dat ze slechts een selectief beeld geven van iets of iemand.

Om een voorbeeld te noemen: tijdens het evenement De Naakte Waarheid vertelde Emanuelle Vos (dj, vegan) over haar recente struggle. Ze eet in principe veganistisch, en voelt dat social media een bepaalde druk geven om daarover te posten. Ze had eigenlijk een keertje zin in een pannenkoek (met ei, dus niet veganistisch), maar voelde tegenover haar volgers een soort verantwoordelijkheid om dat niet te eten. Of, als ze die pannenkoek dan toch zou eten, het in ieder geval niet te delen. Heel begrijpelijk als je het mij vraagt, want het strookt niet met het beeld van haar dat ze bij haar volgers geschapen had: dat van overtuigde veganist. Het nadeel is alleen: het schept ook een beetje een scheef beeld van de wereld. Eendimensionaal. Als je als veganist een keertje een pannenkoek met ei eet, dan maakt dat je geen ‘slechte’ veganist. Juist die gelaagdheid is interessant, alleen is daar online niet zoveel ruimte voor.

PERSOONLIJK: Wat deel je allemaal online, en wat niet?

Als influencer ligt je keuze ten opzichte van authenticiteit dus op een nog ingewikkelder weegschaal dan voor anderen: je moet niet alleen bedenken of je wilt dat andere mensen zien wat jij gaat delen, maar ook of dat wel past bij de verwachting van je volgers. Het gaat daarin om het vinden van een balans tussen het menselijke, en de voorbeeldfunctie die je krijgt wanneer er veel mensen naar je kijken. Voor mij persoonlijk geldt dat ik het menselijke vaak veel ruimte geef: ik zou waarschijnlijk laten zien dat ik tijdens een veganistisch dieet een keer de ‘fout’ in ga door een pannenkoek met ei te eten. Dat strookt in mijn geval wel met de verwachting die mijn volgers of lezers hebben van mij. Het laat zien dat je ook maar een mens bent. Mijn punt is: het is een keuze. Het een is niet meer authentiek dan het ander. Niemand kan alle facetten van zijn persoonlijkheid of leven online laten zien – en dat zouden we ook niet wíllen zien, als publiek. Als K3 zou delen dat ze na een optreden drie flessen wijn opentrekken zou dat heel menselijk zijn, maar tegelijkertijd ontzettend ongepast met een publiek dat volledig bestaat uit minderjarigen.

Stuff to think about, right?

Denk jij na over wat je wel en niet deelt op social media?

Tot slot: bedankt voor het mogelijk maken van dit evenement, Naked Juice. Ik heb een heerlijk shot juice gedronken op jullie, en ben er zeker weer bij op de volgende editie van De Naakte Waarheid!

PERSOONLIJK: Wat deel je allemaal online, en wat niet?

– Dit is een advertorial, wat betekent dat het een gesponsord artikel is. Dat verandert verder niets: mijn mening blijft ongezouten, de inhoud blijft oprecht. –

REACTIES
LOG IN OM EEN REACTIE TE PLAATSEN

Inloggen Via Social

Inloggen met wachtwoord

Nog geen reacties